CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

25 July 2010

potty train edisi adha ainursyafiah

azza..ili..sue (lunatots)..fara (sarakids)..dan maybe kwn² yg lain da heboh bercerita psl potty train anak² kesayangan kan..dan byk info² yg di sharing is caring oleh korang semua..mmg kite ibu yg paling PENYABAR kan...aku pn nak share jgk latihan ke tandas syafiah yg da berusia 2 thn 8 bln..sudah agk lmbt jgk usia syafiah masih belom pandai pe sendiri-kadang-kadang pee dulu baru ckp..hahaha..kepenatan dlm kenangan org kate..hahaha..

aku da latih syafiah potty train semenjak umur 2 thn 4 bln..tp aku hanya potty train bile hari mggu shj..itu pn hanya di rumah..klo pegi keluar berjalan..sure pki lampin balik..sbb blom pasti syafiah sudah boleh pee@poo sndr..mahu berlaku kat umah org atau kat tepi jln..malu la nak bersih² kan kan..kan..kan..

mula² gelagat nye adalah sudah basah dahulu baru bercakap..bu..kencing..lg dasyat bile kat mane die pee..jenuh jgk mencari tmp strategik dimane die menyorok utk pee..uish..sgt mencabar..tp semenjak sebulan yg lps..die da mula pee sndr dlm toilet..antara perkara yg berlaku sepanjang latihan adalah..kdg² bsh jgk di depan tv xsempat nak ke toilet..
  1. sure anak pee dulu baru ckp..penyelesaiannya snts mind set kepada anak dengn bercakap setiap masa bahawa kkk nak kencing..kene pegi bilik air..(ini bahasa aku sndr)
  2. mmg kene standby baaaaaaaaaaayk panties..
  3. setiap 15 min..aku kene tnye + ulang sama ada kakak nak pee atau tak..klo die nak pee..automatiknye die akan bukak sndr pant nye da terus ke bilik air..smua buat sndr..cebuk sndr..jirus pee sndr..hahaha..mmg berdikari..aku hanya perati dr luar..
  4. lps selesai smua itu..aku give me five ngn kkk..tumb ups tuh kakak..kakak is good girl..menghargai semua kelakuan yg telah dilakukan dgn baik..berbangga hati aku..smua mummy akan berbangga dengan pencapaian anak mereka kan..
  5. perlu diulangi setiap hari...aku tak dpt nak latih syafiah tiap² hari sbb aku bekerja..nak suh bby sitter tlg latihkan..mmg tak bole..bb sitter tak akan tahan dgn karenah anak² kite yg kdg² pee dahulu baru ckp..so potty train syafiah akan amik ms yg lame sikit utk buat syafiah biase bile nak pee perlu ke tandas..sbg bukti smpi skrg syafiah hanya tak pki lampin bile weekend shj..bile weekdays..die kene berlampin semula sbb bby sitter takut nak hadapi sebarang kemungkinan..kekekekek..
yang pasti...SABAR itu perlu ada apabila kita PENAT melayan karenah anak² dlm latihan ke tandas..mmg aku akui sgt penat..kdg² aku menangis jgk sbb terlalu penat..tp yang paling penting adalah hasrat utk melihat anak² berjaya dlm hidup mereka..kuikuikui..ayt mcm anak menduduki peperiksaan kekdahnye..papepn syabas utk ADHA AINURSYAFIAH...

budak ini snts membuat kan hati merasa sgt bahagia ngn kehidupan skrg..dan aku akan berusaha dgn bersungguh² utk membuatkan kehidupan kkk dan adik berada dlm tahap yg paling gembira..

adik raudhah..cmne serabai nye rambut adik pd mata org lain..adik ttp kesayangan ibu sepanjang hayat..

bonda adhas-->kaedah potty train adalah berbeza² bg setiap ibu..anak² dan keadaan..yg pasti semua ibu pasti boleh..


6 comments:

yangyuyu said...

betul, kena sabar dlm semua perkara, lepas ni turn aku potty train

azhariahzuber said...

aku boleh tahan bab letih...sampai skang tak menangislagi..heheh...tapi bab marah memang tak bleh tahan...kadang2 memang kena marah si farzana tu....memang ambik masa sikit nomy sbb mereka belum 3 tahun lagi...makan masa bertahun ni..pelan2

Azurah Anuar said...

si comel tu sangat kiut. aritu tak tengok dia ligat sangat sbbdemam kan.

:)

saya pun tak potty train sawda lagi aini. nantila bila mood datang. :))

ayukhairy said...

tahniah beb..

aku pun nak tunggu mood rajin aku dtg..waaaaaaaa...tak rajin lagi..T_____T

silverlady said...

comelnya anak ko...raudhah ikut muke ko ye...hehe

mcm hazim mmg payah nak stat potty train sbb anak aku tu bcakap pun xpandai lg...kene tunggu umo 3 tahun kot...

bonda adhas said...

umi:mmg kite kene ade high sabar dlm melayan karenah anak²

aza-->aku pn klo da penat sgt..sure marah² punye jgk..

ayu-->xpe yu..mmg kene amik ms sket klo bab potty train nie..

wawa-->itulah..budak kecik tuh klo da tak sihat..ngn kite sekali pyh nak buat keje..sawda aritu pn comey jek..

N: a'ah..raudhah ikut muka aku..mmg sebijik..ko bole try separuh haru dulu N nak train hazim..tgk cmne..tp kene ade kerjasama dr mak ko la..klo mak ko nak tlg train..sure hazim bole potty train lg awal..