CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

01 December 2010

1 thn 10 bln..hanya SUSU IBU

aku nak bercerita psl bf journey aku..da 1 tahun 10 bln aku menyusukan anak aku yg no 2 nie dgn SUSU IBU shj..idea nak menyusukan anak ngn SI tercetus bile aku mengalami mslh wang..ye beb..bile pk²..budget utk beli susu tin adalah meningkat  sbb anak pertama aku xberjaya bf..kene la mnum susu tin..so bile anak da msuk 2..kos smua bertmbh..nak byr org jg anak..meningkat seganda lg..pampers..meningkat seganda..susu tin..meningkat 2 kali ganda..bby baru lahir kan mnum susu tin mahal lg kan..kira² kalkulator..mmg tak cukup memandangkan gaji aku tidak lah hebat dan segah mcm org ade degree..pd hal tuan tanah ada degree..mmg aku rs hidup tak adil..hahaha..redha da tuh..so dlm pantang aku 0 knowledge dlm bf..org pertama aku tnye psl susu adalah alfa juliet..sms die tnye cmne die bf anak die..masih blur...tnye mummyawalhariz psl pum susu die...die punye pum adalah sgt mhl..mane mau carik yg murah pn masih blur..ms tuh aku xtau nak refer sape tau..sgtlah susah hati..maksud aku..aku nak MULA dr mane dan cmne..aku byk belasah jek direct feed raudhah..nasib baik btol agknye..pum pertama adalah ini

aku rs nie pum tgn yg plg sempoi dr medela..aku xtau pn medela nie pames ngn pum canggih die..dgn pum nie aku pum tanpa pape pengetahuan..mmg sgt penat ok..dptla 2-3 oz pd ms dlm pantang tuh..org klo ade ilmu dlm pantang bole collect 15-20 oz kan..so dpt jgk aku 10 btl 2oz ebm pd ms tuh..ms tuh aku hnya pk susu aku bole dpt sebanyak 2oz jek..so aku hnya carik btl susu yg 2 oz tuh..xde hati nak beli bsr² sbb  membazir susu xdekan..pd hal mmg ade liner utk simpan susu..emmm..byk jgk kan bg org 0 knowledge...xde gmbo sbb zaman jahiliah blom mmpu bli kamera bagai..aku teruskan pum smpi nak keje..pum sbb nak buat stock sblm masuk keje..aku rs hati nie snts bersemangat even aku 0 knowledge dlm bf..bile susu xkuar..aku nngs xtau nak buat ape..tp ttp teruskan pum cm biase..aku byk idea dtg dr majalah nie jgk..

baca..baca..baca dan baca..smpi aku gune voucher diskaun utk bli pum kat butik baby cottage..memula aku nak beli pum nie...

lame aku kat dlm butik duk belek² pum mane yg best kan..hasrat sbb nak beli pum yg plg berbaloi..yelah..mhl beb..smpila adik tuh kate akk nak pum senyap kan..nie die..ooo..murah sket dr ats tuh..so beli la yg nie..pd hal spectra 3 adalah pemes kan tp aku xtau pn..

da ade pum nie..aku pn sgt suke + bermula lah pumping journey aku utk tmbh stock ebm..puas aku carik gmbo stock ebm aku tp xde dlm simpanan..xpelah..yg aku tahu..stock aku mmg cukup utk supply anak aku bile aku p keje..oklah..nnt smbung lg kot..ade byk lg nak cite psl bf jorney aku nie..daaaaaaaaaa..




6 comments:

ayukhairy said...

ko guna bp medela ye mula2...bagusnya....cayalah..nak tau entri seterusnya..

Mummy AwwalHariz said...

oits.. ko ni suka cakap brg aku mahal tau.. kan aku cakap aku beli tuh aku dah buat ROI beb... pun takut, takut tak dpt return... tapi tu lah.. kalau niat dr awal insyaAllah mudah... aku pun nangis bila susu start kurang.. check punya check rupanya aku pregnant daaa.... apa pun, congrats for ur gooood achievement!

aini aziz said...

a'ah ayu..itulah 1st bp aku..tp ms tuh aku hapa pn xtau..

niza..actually mmg dr ko aku dpt idea utk bf nie..tp ko la xcite detail pn..aku tau sbb ko pn xbape tau..hahaah..tp skrg smua da berubahkan..dan kite da semakin tau...

Mummy AwwalHariz said...

of course la... basic insyaAllah aku tau la.. sbb byk belajar dr sekeliling kot.. sis & colleague kat ofis.. tapi skrg korang lbh terer la.. aku malas sket join2 ni.. huhu... low profile forever.. :)

kasihibu said...

alhamdulillah
berkat semangat dan rezeki anak kan?
sangat seronok moment tu.. ;p

aini aziz said...

niza..heheeheh..

sayangibu..alhmdulillah..mmg sgt berharga moment tuh