CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

15 April 2010

merancang keadah alami


entry ini adalah utk sharing with caring dengan membe² wanita di luar sana..jika ade membe² lelaki yg membaca..adalah satu bonus utk anda mengetahui tentang perkara ini..jadikan ianya tambahan ilmu supaya bole dikongsi bersama..dan membe yang sudah tahu..mari share² yek..

aku ingin berkongsi ttg waktu subur wanita..tentang kitaran haid wanita..disebabkan aku blom lg mengambil ape² ubat perancang dan masih mengamalkan perlindungan secara alami..hehehe..jadi sgt penting bg aku utk mengetahui waktu bile aku subur dan waktu bile aku tak subur...keadah ini adalah utk mereka yang mempunyai 2 kehendak:-
  • untuk mendapat anak
  • belom bersedia lg untuk mendapat anak
dan tujuan aku adalah utk point yg no-2 itu...sesiapa yang ingin mecuba keadah ini..ianya bergantung kepada kerajinan kita utk men'tick' kalendar..aku mohon ampun sbb ayat² nye agk direct sikit utk memudahkan perbincangan..

kita kene kira bermula dari hari ke-1 kita keluar darah haid..kebiasaan darah haid akan kering antara hari ke-4 atau ke-5..tick di kalendar hari pertama darah keluar..

seterusnya hari ke-6..(mcm aku biasa darah kering hari ke-5..hari ke-6 da mandi wajib) hingga hari ke 13..waktu tuh di panggil waktu belom subur..

hari ke-14 dan seterusnya merupakan hari-hari subur...

bagi yang kitaran haidnya tetap je 28 hari xde masalah..tp bg yang tak tetap cmne..yg tak tetap tuh..mmg kene rajin update & tick kalendar..kene alert hari ke-1 keluar darah..tick smpi hari ke-14 adalah hari subur..

Contoh:
Dalam bulan March 2010..hari ke-1 haid aku adalah 4hb..jadi aku kira smpi 14 hari..iaitu 17hb merupakan hari subur aku sampi haid hari pertama dlm bulan April pada 14hb April..aku tak tetap 28 hari disebabkan menyusukan anak..dan akan berubah² ikut bulan seterusnya...jadinya aku ade 41hari sblm haid bulan April 2010..jadi utk mudah kire bg yang tak tetap jatuhnya hari ke-1 haid adalah 41hari (-) 14 hari..jadinya waktu subur aku pd bulan April adalah pd 27hb April..yg penting mesti tolak 14

cara lain utk aku mengetahui waktu subur adalah aku perasan ade keluar lendir jernih cm putih telur bile kite subur..dan mmg terbukti bile aku peknen anak pertama sbb aku gune tgk keadaan fizikal tersebut..sblm nie aku cm blurr lg nak tahu waktu subur mengikut kiraan kitaran haid..

SUBHANALLAH..kita hanya mendapatkan ilmu ini melalui kajian oleh manusia..ini merupakan salah satu usaha dan selebihnya adalah hak Allah..selain daripada ilmu dan usaha..doa dan tawakal adalah tunggak utama kejayaan..klo da rezeki aku utk dpt anak ke-3 dlm ms terdekat..alhamdulillah...smua yang berlaku ade hikmah yang terbaik utk diri kita sndri...daaaaaaa


sumber adalah hasil mylook..mcm² ada..try la...heheh..dan bole baca terus
kat sini jugak..hasil dari mylook search..kan aku da kate..mcm² ada......mencari di samping menambah $...

bonda adhas : ade sesape nak share hari ke bape qualitynye utk dpt anak lelaki, perempuan atau kembar..heheeheeh..

3 comments:

Mr. Bambino said...

aini, selain mengenalpsti waktu subur, pasangan juga perlu menikmati hubungan tanpa perlu ada rasa stress, letih dan lain2 gangguan..jika tidak peluang tipis..

wallahualam, nice entry

silvertech said...

betul2...nice info nomy ;)

aku malas ambik ubat...pakai kekdah semulajadi...ade ke takde aku terima je...

alfa juliet said...

aku pun tak ambil sebarang pil..pepandailah sendiri..hehe