CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

20 June 2010

happy father's day Abah

Semalam...ahad..adalah hari khas memperingati jasa² seorang manusia bernama abah..tp pd aku hari² pn aku ingat abah aku..abah..kepada Haji Ab Aziz..selamat hari abah..

aku seperti org lain pn tersangat lah mengkagumi abah aku..dahulu kami 7 beradik dibesarkan oleh abah aku sndr..hanya die seorang yang bekerja membanting tulang empat kerat utk memberi kami pakai dan mkn..abah hanya seorg bekas pekerja di jabatan penerangan satu masa dahulu..tiade kelulusan lain seperti kite skrg yg da banyak cara bole melanjutkan pelajaran..hanya ade kelulusan setakat darjah lima sahaja..tp abah aku berjaya membesarkan 7 anak²nya hanya dengan gaji RM 800.00 sebulan shj..yelah waktu dahulu pn taraf ekonomi malaysia sejajar ngn pendapatan isi rumah nye..tak mcm skrg..smua da mahal...mcm da tak
telle da klo pendapatan 2000.00 sebulan nak sara sebuah keluarga..skrg 2000.00 sebulan cukup utk bujang je tau..tp Allah itu maha adil dan penyayang..masing² ade rezeki masing..tp yang paling penting..berusaha dengan cara yg betol menuju ke rezeki itu..toksah dok kat comfort zone megharapkan org lain..

eh..aku smbung balik..abah aku berjaya membesarkan anak²nya dengan nilai agama yg bagus jgk..kami 7 beradik nie tau la jgk baca quran even tak di hantar ke tmpt² belajar quran..aku masih ingat ms aku dok mengaji depan abah aku..klo aku salah bacaan..sah² kepala kene tunjal dulu..lps tuh abis mengaji abah mst ckp..mengaji mcm mulbari jual kain..maksudnye aku kene mengaji dgn berlagu la..dan alhmdllh..aku da penah jadi wakil sekolah dan dearah utk musabaqah Al-quran dan jgk berzanji...dulu aku nie wanted utk masuk pertandingan² mengaji..smpi aku sndr yg xmau masuk..almaklum la dulu aku blom ade confident diri..rs mcm nyesal plk bile aku byk tolak permintaan guru² ms sekolah dulu sbb aku malu nak masuk pertandingan..hahahaha...apa kes la aku dulu..

even hny seorang sj yg berjaya masuk U..tp yg penting nilai diri jati utk berjaya dlm hidup even bukan dlm kerjaya tp kejayaan dlm mendidik sikap adik beradik kami itu yg penting..klo sikap dan peribadi da okeh..pndai² la kan cari jln cmne nak berjaya dlm kerjaya plk even bukan lulusan universiti..sgt penting adalah SIKAP dan PERIBADI yg ade dlm diri kite sndr..so dari sikap barulah bole membentuk peribadi yg cemerlang...itulah yg abah pentingkan dlm diri kami adik beradik..dan yang paling tersangat² penting adalah didikan agama yg tinggi dlm kami adik beradik..kdg² klo tersasar..abah la tmpt rujukan semula..

dan skrg abah sudah tidak bekerja kerana usia tua tetapi kami adik beradik sgt hairan sbb abah masih berduit even tak kerja..sbb ape dan dari mane abah dpt duit itu..hanya abah, mak dan Allah yang mengetahui..setahu aku abah takde pencen..aku pn tak tau sbb ape abah xde pencen walhal abah adalah penjawat awam pd ms dulu...yelah..abah seorg yg sgt kurang bercakap dan akan bercakap perkara yg penting shj..mmg sgt pendiam org nye sehingga org² kg menggelar die aziz kelu..hehehe..lawak la..

ABAH..alhmdlh..skrg usia abah da menginjak ke angka 80..tp abah dianugerahkan kesihatan yang baik sekarang dan aku berharap abah akan snts sihat dan murah rezeki...SELAMAT HARI BAPA ABAH...aku berdoa yg terbaik utk ABAH...

bonda adhas : tiade gmbo abah sbb abah tak suke bergmbo..

No comments: